| Dokumendiregister | Riigikogu |
| Viit | 1-2/26-685/1 |
| Registreeritud | 09.10.2026 |
| Sünkroonitud | 11.10.2026 |
| Liik | EL dokument |
| Funktsioon | |
| Sari | |
| Toimik | Ettepanek: NÕUKOGU DIREKTIIV, millega muudetakse direktiivi 2006/112/EÜ seoses vabatahtliku pöördmaksustamise kohaldamisaja pikendamisega teatavate pettusealdiste kaupade ja teenuste tarnete suhtes ning käibemaksupettuste vastase kiirreageerimismehhanismi kohaldamisaja pikendamisega - COM(2026) 515 |
| Juurdepääsupiirang | Avalik |
| Adressaat | |
| Saabumis/saatmisviis | |
| Vastutaja | |
| Originaal | Ava uues aknas |
| Taotle dokumendi eemaldamist või parandamist |
EN EN
EUROPEAN COMMISSION
Brussels, 1.10.2026 COM(2026) 515 final
2026/0292 (CNS)
Proposal for a
COUNCIL DIRECTIVE
amending Directive 2006/112/EC as regards the extension of the application period of
the optional reverse charge mechanism in relation to supplies of certain goods and
services susceptible to fraud and of the Quick Reaction Mechanism against VAT fraud
EN 1 EN
EXPLANATORY MEMORANDUM
1. CONTEXT OF THE PROPOSAL
• Reasons for and objectives of the proposal
The purpose of the current proposal for a Directive amending Council Directive 2006/112/EC
of 28 November 2006 on the common system of value added tax (hereafter the ‘VAT
Directive’) is to prolong: 1) the possibility for Member States to apply the reverse charge
mechanism (RCM) to combat existing fraud in supplies of goods and services included in
Article 199a(1) of the VAT Directive, and 2) the possibility to use the Quick Reaction
Mechanism (QRM), as set out in Article 199b of the VAT Directive, to combat fraud via the
application of the RCM in very specific cases.
As a general rule, Article 193 of the VAT Directive stipulates that the taxable person
supplying goods or services is liable to pay VAT. As a derogation, the RCM allows to
designate the recipient of the supply as the person liable for the payment of the VAT due.
Under this RCM, VAT is not charged by the supplier but accounted for by the customer (a
taxable person) in his VAT return. This VAT may be then deducted in that same VAT return
and, therefore, insofar this person has a full right of deduction, the result is neutral for the
customer.
The RCM is used to combat fraud and, in particular, Missing Trader Intra-Community
(MTIC) fraud. This type of fraud occurs when a trader acquires goods, transported or
dispatched from another Member State, by means of a supply exempt from VAT, and sells
them on including VAT on the invoice to the customer. After having received the VAT
amount from the customer, such trader disappears before paying the VAT due to the tax
authorities. At the same time, the customer acting in good faith can normally deduct the VAT
he paid to the supplier through his VAT return.
The RCM, based on Article 199a of the VAT Directive, allows Member States to fight
missing trader fraud in the pre-defined sensitive areas where it typically occurs on their
territory. The application of Article 199a is optional for Member States. Once suppliers are
obliged to use the RCM for such domestic supplies, they cannot charge VAT on their invoice.
They will subsequently not receive the VAT amount from their customer and, as a result, such
traders cannot disappear with the amount of VAT received. The QRM of Article 199b of the
VAT Directive is an exceptional measure allowing Member States to quickly introduce, in
cases of imperative urgency, a temporary RCM for supplies of goods and services in sectors
where sudden and massive fraud occurred and which are not listed in Article 199a of the VAT
Directive. This procedure is exceptional and extremely quick as the Commission has to react
within one month, either with a negative opinion or to confirm in writing to the Member State
concerned that it does not object the measure. The Member State may adopt the QRM special
measure from the date of receipt of that confirmation. By using this mechanism, Member
States can bridge the period required for obtaining a ‘normal’ derogation under Article 395 of
the VAT Directive, which can take up to six months. Such a derogation requires a proposal
from the Commission and unanimous adoption by the Council.
EN 2 EN
Article 199a of the VAT Directive was introduced1 for the period 2010 until 30 June 2015 and
was a first time extended2, with amendments, until 31 December 2018. Article 199b of the
VAT Directive was introduced3 for the period 2013 until 31 December 2018. Both Articles
199a and 199b of the VAT Directive were subsequently extended4 until 30 June 2022 in order
to coincide with the initially foreseen date on which the so-called ‘VAT definitive system’, a
simpler and fraud-proof system for intra-Union trade of goods, would enter into force5. Since
negotiations on that definitive system were still ongoing by that initial date and in the light of
a previous Commission report on the effects of the said articles6, the measures were again
extended until 31 December 20267. However, these negotiations did not lead to an agreement,
and the Commission finally withdrew its proposals in the framework of its Work Programme
20258.
Meanwhile, and in accordance with the Tax Action Plan9, the Commission developed a VAT
modernisation package, taking into account the opportunities offered by digital technologies
under the heading of ‘VAT in the Digital Age’ (ViDA). This package, adopted by the Council
on 11 March 202510, contains three different parts of which one is the so-called Digital
Reporting Requirements (DRR). Under this DDR, EU cross-border transactions in relation to
both goods and services will, by July 2030, require near real-time digital reporting by taxable
persons in combination with the obligatory use of structured electronic invoices in a standard
EU format. This will be combined with Member States’ existing, or to be developed, domestic
digital real-time transaction reporting obligations (which must align with EU standards
by 1 January 2035). Tax authorities will subsequently have access to transaction-based
1 Council Directive 2010/23/EU of 16 March 2010 amending Directive 2006/112/EC on the common
system of value added tax, as regards an optional and temporary application of the reverse charge
mechanism in relation to supplies of certain services susceptible to fraud (OJ L 72, 20.3.2010, p. 1–2). 2 Council Directive 2013/43/EU of 22 July 2013 amending Directive 2006/112/EC on the common
system of value added tax, as regards an optional and temporary application of the reverse charge
mechanism in relation to supplies of certain goods and services susceptible to fraud (OJ L 201,
26.7.2013, p. 4–6). 3 Council Directive 2013/42/EU of 22 July 2013 amending Directive 2006/112/EC on the common
system of value added tax, as regards a quick Reaction Mechanism against VAT fraud (OJ L 201,
26.7.2013, p. 1). 4 Council Directive (EU) 2018/1695 of 6 November 2018 amending Directive 2006/112/EC on the
common system of value added tax as regards the period of application of the optional reverse charge
mechanism in relation to supplies of certain goods and services susceptible to fraud and of the Quick
Reaction Mechanism against VAT fraud (OJ L 282, 12.11.2018, p. 5-7). 5 Proposal for a Council Directive amending Directive 2006/112/EC as regards harmonising and
simplifying certain rules in the value added tax system and introducing the definitive system for the
taxation of trade between Member States, COM(2017) 569 final.
Proposal for a Council Directive amending Directive 2006/112/EC as regards the introduction of the
detailed technical measures for the operation of the definitive VAT system for the taxation of trade
between Member States, COM(2018) 329 final. 6 Report of 8 March 2018 from the Commission to the Council and the European Parliament on the
effects of Articles 199a and 199b of Council Directive 2006/112/EC on combatting fraud, COM(2018)
118 final. 7 Council Directive (EU) 2022/890 of 3 June 2022 amending Directive 2006/112/EC as regards the
extension of the application period of the optional reverse charge mechanism in relation to supplies of
certain goods and services susceptible to fraud and of the Quick Reaction Mechanism against VAT
fraud (OJ L 155, 8.6.2022, p. 1–2). 8 Communication of 11 February 2025 from the Commission to the European Parliament, the Council,
the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions - Commission work
programme 2025, COM(2025) 45 final. 9 Communication from the Commission to the European Parliament and the Council - An action plan for
fair and simple taxation supporting the recovery strategy, COM(2020) 312 final. 10 See: Adoption of the VAT in the Digital Age package - Taxation and Customs Union
EN 3 EN
information, including bank details, as from July 2030 via the so-called central VIES, a new
and centralised hub for online cross-border reporting and taxpayer identification. This will
allow Member States to step up against fraud and, in particular, MTIC fraud. At the same
time, the package allows Member States to introduce already as of 2025 domestic e-invoicing
obligations, possibly accompanied with a reporting obligation, thus covering the same level of
information available for domestic supplies.
Until such system is in place as from 1 July 2030, it is reasonable and prudent that Articles
199a and 199b of the VAT Directive are prolonged to keep these measures, although
derogating from the general principles of VAT, in place.
• Consistency with existing policy provisions in the policy area
As explained, the timing as regards the extension of Articles 199a and 199b of the VAT
Directive is consistent with the entry into application of the DRR as part of the VAT in the
Digital Age package.
• Consistency with other Union policies
Article 199a of the VAT Directive covers under the RCM, among others, the EU trading in
greenhouse gas emission allowances (EU Emission Trading System (ETS)). Given the
amounts at stake, it is it is essential that the ETS is further protected from VAT fraud and, in
particular, in the light of the extension to the so-called ETS2 system.
2. LEGAL BASIS, SUBSIDIARITY AND PROPORTIONALITY
• Legal basis
The Directive amends the VAT Directive on the basis of Article 113 of the Treaty on the
Functioning of the European Union.
As the proposal prolongs the application of certain provisions of the Directive, an amendment
of the VAT Directive is necessary.
• Subsidiarity (for non-exclusive competence)
According to the principle of subsidiarity, as set out in Article 5(3) of the Treaty on European
Union, action at Union level may only be taken if the envisaged aims cannot be achieved
sufficiently by the Member States alone and can therefore, by reason of the scale or effects of
the proposed actions, be better achieved by the Union.
The objective of fighting fraud via the application of the RCM and the possibility to use the
QRM to fight sudden and massive fraud is best achieved at Union level and finds its specific
legal basis in the VAT Directive. Therefore, the prolongation of these measures requires an
amendment to the VAT Directive.
• Proportionality
Because of the optional and temporary character of the prolonged measures, the proposal is
proportionate to the aim pursued which is to combat fraud in certain supplies of goods and
services and help Member States to tackle sudden and massive VAT fraud.
• Choice of the instrument
A Directive is proposed in view of amending the VAT Directive.
EN 4 EN
3. RESULTS OF EX-POST EVALUATIONS, STAKEHOLDER
CONSULTATIONS AND IMPACT ASSESSMENTS
• Ex-post evaluations/fitness checks of existing legislation
The Commission presented a report, at the time of the second prolongation, on the functioning
and effects of the reverse charge mechanism in relation to Articles 199a and 199b of the VAT
Directive11 and concluded at that time that the measures in these Articles were useful in the
fight against fraud.
• Stakeholder consultations
For this extension, a questionnaire, to which all Member States replied, was sent on 6 March
2026 as to assess the current use of the RCM and to ask whether, on the basis of experience at
national level, it would be useful to extend the RCM and QRM for another limited period.
On the basis of the replies, it appears that all Member States (except Malta) apply the RCM in
relation to at least one category of Art. 199a of the VAT Directive. Twenty-two Member
States apply the RCM to the greenhouse gas emission allowance trading (ETS) and is
therefore the most used category. Then, in descending order, use of the RCM is applied to the
category of mobile phones (fifteen Member States), other units for compliance with the
emission allowance trading Directive (fourteen Member States), game consoles, tablet PC's
and laptops (fourteen Member States), integrated circuit devices (twelve Member States), gas
and electricity supplied to a taxable dealer (twelve Member States), raw and semi-finished
metals (twelve Member States), gas and electricity certificates (ten Member States), cereals
and industrial crops (six Member States), telecommunication services (five Member States).
Twenty-four Member States declared that the RCM, as applied in their country, has been
useful in combating fraud.
Although never used in practice, eighteen Member States considered that it would still be
useful to keep the QRM, in the same or slightly amended form.
• Collection and use of expertise
Separate from the Commission’s work in this field, the European Parliamentary Research
Service (EPRS) published a comprehensive study on 22 June 2026 as regards the
implementation, impact, effectiveness and future relevance of the VAT reverse charge
mechanism in the EU.12 This external study recommends continuity of Articles 199a and 199b
beyond 2026, particularly during the transition towards the ViDA framework and wider
digital VAT controls. At the same time, the study underlines that the continued use of the
reverse charge mechanism should be subject to regular review, demonstrated fraud risk and
proportionality and that these measures should form part of a broader and increasingly digital
EU VAT anti-fraud framework.
This proposal to extend Articles 199a and 199b of the VAT Directive is therefore largely in
line with the findings and recommendations of the EPRS study.
11 Report of 8 March 2018 from the Commission to the Council and the European Parliament on the
effects of Articles 199a and 199b of Council Directive 2006/112/EC on combatting fraud, COM(2018)
118 final. 12 See : The implementation and impact of the VAT reverse charge mechanism in the EU
EN 5 EN
4. BUDGETARY IMPLICATIONS
Given that this proposal extends anti-fraud measures in the field of VAT, it will have no
negative implications for the Union's budget.
EN 1 EN
2026/0292 (CNS)
Proposal for a
COUNCIL DIRECTIVE
amending Directive 2006/112/EC as regards the extension of the application period of
the optional reverse charge mechanism in relation to supplies of certain goods and
services susceptible to fraud and of the Quick Reaction Mechanism against VAT fraud
THE COUNCIL OF THE EUROPEAN UNION,
Having regard to the Treaty on the Functioning of the European Union, and in particular
Article 113 thereof,
Having regard to the proposal from the European Commission,
After transmission of the draft legislative act to the national parliaments,
Having regard to the opinion of the European Parliament1,
Having regard to the opinion of the European Economic and Social Committee2,
Acting in accordance with a special legislative procedure,
Whereas:
(1) Council Directive 2006/112/EC3 provides for Member States to use, on an optional
basis, the reverse charge mechanism (RCM) for the payment of value added tax
(VAT) on supplies of pre-defined goods and services that are susceptible to fraud, in
particular, Missing Trader Intra-Community (MTIC) fraud. The RCM allows Member
States to designate the recipient of supplies of goods or services as the person liable to
pay VAT. That Directive also provides for the Quick Reaction Mechanism (QRM),
which offers Member States, under certain strict conditions, a faster procedure that
allows for the introduction of the RCM on other categories, resulting in a more
adequate and effective response to sudden and massive fraud. The application period
of both mechanisms expires on 31 December 2026.
(2) On 11 March 2025, the Council adopted Directive (EU) 2025/5164, which sets out,
inter alia, digital reporting requirements for cross-border supplies of goods and
services within the Union made between taxable persons. Member States are to apply
the national measures transposing those requirements from 1 July 2030. The
requirements entail the use of a mandatory electronic system, including e-invoicing for
cross-border business-to-business transactions, almost real time reporting and
automated data transmission and allow, for example, for cross-referencing of reported
data at transactional level. They should considerably contribute to the fight against
MTIC fraud.
1 OJ C , , p. . 2 OJ C , , p. . 3 Council Directive 2006/112/EC of 28 November 2006 on the common system of value added tax (OJ L
347, 11.12.2006, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2006/112/oj). 4 Council Directive (EU) 2025/516 of 11 March 2025 amending Directive 2006/112/EC as regards VAT
rules for the digital age (OJ L, 2025/516, 25.03.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2025/516/oj).
EN 2 EN
(3) On 6 February 2026, the Commission sent a questionnaire to the Member States
regarding their actual use of the RCM and their views on the functioning and
usefulness of the RCM and the QRM as an anti-fraud tool. It appears from the replies
that almost all Member States apply the RCM to at least one type of good or service,
with the greenhouse gas emission allowance trading system as the most used category.
Further, most Member States declared that the RCM, as applied in their territory, has
been useful in combating fraud and considered it useful to extend its date of
application. They also considered the QRM, although it has yet to be used in practice,
useful as a deterrent, as it allows the Commission to react very quickly in case of
sudden and massive VAT fraud.
(4) The RCM and the QRM have been useful as temporary and targeted measures and
their expiration would deprive Member States of efficient tools to fight fraud. The
application period of the RCM and the QRM should therefore be extended for another
limited period of time, to allow Member States to put in place the cross-border digital
reporting requirements provided for in Council Directive (EU) 2025/516 and to
introduce or adapt domestic e-invoicing rules.
(5) Since the objective of this Directive, namely maintaining efficient tools to fight fraud,
cannot be sufficiently achieved by the Member States but can rather, by reason of the
effects of the action, be better achieved at Union level, the Union may adopt measures,
in accordance with the principle of subsidiarity as set out in Article 5 of the Treaty on
European Union. In accordance with the principle of proportionality as set out in that
Article, this Directive does not go beyond what is necessary in order to achieve that
objective.
(6) The extension will have no adverse impact on the Union's own resources accruing
from VAT.
(7) Directive 2006/112/EC should therefore be amended accordingly,
HAS ADOPTED THIS DIRECTIVE:
Article 1
Directive 2006/112/EC is amended as follows:
(1) in Article 199a(1), the introductory wording is replaced by the following:
‘Until 30 June 2030, Member States may provide that the person liable for the
payment of VAT is the taxable person to whom any of the following supplies are
made:’;
(2) in Article 199b, paragraph 6 is replaced by the following:
‘6. The QRM special measure as provided for in paragraph 1 shall apply until
30 June 2030.’.
Article 2
This Directive shall enter into force on the twentieth day following that of its publication in
the Official Journal of the European Union.
EN 3 EN
Article 3
This Directive is addressed to the Member States.
Done at Brussels,
For the Council
The President
ET ET
EUROOPA KOMISJON
Brüssel, 1.10.2026 COM(2026) 515 final
2026/0292 (CNS)
Ettepanek:
NÕUKOGU DIREKTIIV,
millega muudetakse direktiivi 2006/112/EÜ seoses vabatahtliku pöördmaksustamise
kohaldamisaja pikendamisega teatavate pettusealdiste kaupade ja teenuste tarnete
suhtes ning käibemaksupettuste vastase kiirreageerimismehhanismi kohaldamisaja
pikendamisega
ET 1 ET
SELETUSKIRI
1. ETTEPANEKU TAUST
• Ettepaneku põhjused ja eesmärgid
Käesoleva, nõukogu 28. novembri 2006. aasta direktiivi 2006/112/EÜ (mis käsitleb ühist
käibemaksusüsteemi) (edaspidi „käibemaksudirektiiv“) muutmist käsitleva direktiivi
ettepaneku eesmärk on pikendada 1) aega, mille jooksul liikmesriigid võivad kohaldada
pöördmaksustamist, et võidelda pettustega kaubatarnete ja osutatud teenuste puhul, mis on
hõlmatud käibemaksudirektiivi artikli 199a lõikega 1, ning 2) aega, mille jooksul võib
kasutada kiirreageerimismehhanismi, nagu on sätestatud käibemaksudirektiivi artiklis 199b,
pettuste vastu võitlemiseks pöördmaksustamise kohaldamise kaudu erandjuhtudel.
Käibemaksudirektiivi artikli 193 kohaselt peab reeglina käibemaksu tasuma kaupu tarniv või
teenuseid osutav maksukohustuslane. Erandina võimaldab pöördmaksustamine määrata
kindlaks, et tasumisele kuuluva käibemaksu maksmise eest vastutab kaupade või teenuste
saaja. Pöördmaksustamise kohaselt ei nõua käibemaksu tarnija, vaid klient
(maksukohustuslane) kajastab käibemaksu oma käibedeklaratsioonis. Selle käibemaksu võib
seejärel maha arvata samas käibedeklaratsioonis ja seega, kui sellel isikul on täielik
mahaarvamisõigus, on tulemus kliendi jaoks neutraalne.
Pöördmaksustamist kasutatakse pettuste ja eelkõige varifirmadega seotud ühendusesiseste
pettuste vastu võitlemiseks. Sellist liiki pettusega on tegemist siis, kui ettevõtja omandab
teisest liikmesriigist transporditud või lähetatud kaupu käibemaksust vabastatud tarnetena ja
lisab neid edasi müües kliendi arvele käibemaksu. Pärast seda, kui klient on käibemaksu
tasunud, kaob ettevõtja enne, kui on maksuhaldurile maksnud tasumisele kuuluva
käibemaksu. Samal ajal võib klient, kes tegutseb heas usus, oma käibedeklaratsioonis üldjuhul
maha arvata käibemaksu, mille ta tarnijale maksis.
Pöördmaksustamine, mis põhineb käibemaksudirektiivi artiklil 199a, võimaldab
liikmesriikidel võidelda varifirmadega seotud pettuste vastu eelnevalt kindlaks määratud
tundlikes valdkondades, kus need tavaliselt nende territooriumil toimuvad. Artikli 199a
kohaldamine on liikmesriikidele vabatahtlik. Kui tarnijad on kohustatud kasutama selliste
omamaiste tarnete puhul pöördmaksustamist, ei või nad enda väljastatud arvetele lisada
käibemaksu. Tarnija ei saa seega käibemaksu oma kliendilt ning seetõttu ei ole tal võimalik
saadud käibemaksuga kaduda. Käibemaksudirektiivi artiklis 199b sätestatud
kiirreageerimismehhanism on erakorraline meede, mis võimaldab liikmesriikidel tungivalt
kiireloomulistel juhtudel võtta kiiresti kasutusele ajutise pöördmaksustamise kaupade
tarnimise ja teenuste osutamise puhul sellistes sektorites, kus on toime pandud ootamatu ja
suuremahuline maksupettus ja mis ei ole loetletud käibemaksudirektiivi artiklis 199a. See
menetlus on erandlik ja äärmiselt kiire, kuna komisjon peab ühe kuu jooksul reageerima kas
negatiivse arvamusega või kirjalikult kinnitama asjaomasele liikmesriigile, et ta ei esita
meetme suhtes vastuväiteid. Liikmesriik võib kiirreageerimismehhanismi erimeetme vastu
võtta alates sellise kinnituse saamise kuupäevast. Selle mehhanismi abil on liikmesriikidel
võimalik katta ajavahemik, mis on ette nähtud käibemaksudirektiivi artikli 395 kohase
tavapärase erandi taotlemiseks, mis võib võtta kuni kuus kuud. Sellise erandi tegemiseks on
vaja komisjoni ettepanekut ja selle ühehäälset vastuvõtmist nõukogus.
ET 2 ET
Käibemaksudirektiivi artikkel 199a kehtestati1 ajavahemikuks 2010. aasta – 30. juuni 2015
ning selle kohaldamist pikendati esimest korda2 (muudatustega) kuni 31. detsembrini 2018.
Käibemaksudirektiivi artikkel 199b kehtestati3 ajavahemikuks 2013. aasta – 31. detsember
2018. Käibemaksudirektiivi artiklite 199a ja 199b kohaldamist pikendati4 seejärel kuni 30.
juunini 2022, et see langeks kokku esialgselt kavandatud nn lõpliku käibemaksusüsteemi ehk
liidusisese kaubavahetuse lihtsama ja pettusekindla süsteemi jõustumise kuupäevaga5. Kuna
läbirääkimised selle lõpliku süsteemi üle olid kõnealuseks esialgseks kuupäevaks veel pooleli
ja võttes arvesse komisjoni eelmist aruannet nimetatud artiklite mõju kohta,6 pikendati
meetmete kehtivust taas kuni 31. detsembrini 20267. Need läbirääkimised ei viinud aga
kokkuleppeni ja komisjon võttis lõpuks oma ettepanekud enda 2025. aasta tööprogrammi
raames tagasi8.
Vahepeal töötas komisjon kooskõlas maksualase tegevuskavaga9 ja digitehnoloogia
pakutavaid võimalusi arvesse võttes välja käibemaksukorra ajakohastamise paketi pealkirja
„Käibemaks digiajastul“ (ViDA) all. See pakett, mille nõukogu võttis vastu 11. märtsil
2025,10 sisaldab kolme eri osa, millest üks on nn digitaalse aruandluse nõuded. Nende
digitaalse aruandluse nõuete kohaselt on nii kaupade kui ka teenustega seotud ELi piiriüleste
tehingute korral vaja 2030. aasta juuliks maksukohustuslastelt peaaegu reaalajas digitaalset
aruandlust koos kohustusega kasutada struktureeritud e-arveid ELi standardvormis. See
kombineeritakse liikmesriikide olemasolevate või väljatöötatavate digitaalsete reaalajas
tehingute aruandluskohustustega (mis peavad olema ELi standarditega kooskõlas 1.
jaanuariks 2035). Maksuhalduritel on seejärel alates 2030. aasta juulist juurdepääs
tehingupõhisele teabele, sealhulgas pangaandmetele, nn keskse VIESi kaudu, mis on uus ja
1 Nõukogu 16. märtsi 2010. aasta direktiiv 2010/23/EL, millega muudetakse direktiivi 2006/112/EÜ (mis
käsitleb ühist käibemaksusüsteemi) seoses pöördmaksustamise valikulise ja ajutise kohaldamisega
teatavate pettusealdiste kaupade ja teenuste tarnete suhtes (ELT L 72, 20.3.2010, lk 1–2). 2 Nõukogu 22. juuli 2013. aasta direktiiv 2013/43/EL, millega muudetakse direktiivi 2006/112/EÜ (mis
käsitleb ühist käibemaksusüsteemi) seoses pöördmaksustamise valikulise ja ajutise kohaldamisega
teatavate pettusealdiste kaupade ja teenuste tarnete suhtes (ELT L 201, 26.7.2013, lk 4–6). 3 Nõukogu 22. juuli 2013. aasta direktiiv 2013/42/EL, millega muudetakse direktiivi 2006/112/EÜ (mis
käsitleb ühist käibemaksusüsteemi) seoses käibemaksupettuste vastase kiirreageerimismehhanismiga
(ELT L 201, 26.7.2013, lk 1). 4 Nõukogu 6. novembri 2018. aasta direktiiv (EL) 2018/1695, millega muudetakse direktiivi
2006/112/EÜ (mis käsitleb ühist käibemaksusüsteemi) seoses teatavate pettusealdiste kaupade ja
teenuste tarnete puhul rakendatava vabatahtliku pöördmaksustamismehhanismi ning
käibemaksupettuste vastase kiirreageerimismehhanismi kohaldamisajaga (ELT L 282, 12.11.2018, lk 5–
7). 5 Ettepanek: nõukogu direktiiv, millega muudetakse direktiivi 2006/112/EÜ seoses käibemaksusüsteemi
teatavate eeskirjade ühtlustamise ja lihtsustamisega ning võetakse kasutusele liikmesriikidevahelise
kaubanduse maksustamise lõplik süsteem (COM(2017) 569 final).
Ettepanek: nõukogu direktiiv, millega muudetakse direktiivi 2006/112/EÜ seoses üksikasjalike
tehniliste meetmete kehtestamisega liikmesriikidevahelise kaubanduse maksustamisel kohaldatava
lõpliku käibemaksusüsteemi toimimiseks (COM(2018) 329 final). 6 Komisjoni 8. märtsi 2018. aasta aruanne nõukogule ja Euroopa Parlamendile, mis käsitleb nõukogu
direktiivi 2006/112/EÜ artiklite 199a ja 199b mõju pettusevastasele võitlusele (COM(2018) 118 final). 7 Nõukogu 3. juuni 2022. aasta direktiiv (EL) 2022/890, millega muudetakse direktiivi 2006/112/EÜ
seoses vabatahtliku pöördmaksustamise kohaldamisaja pikendamisega teatavate pettusealdiste kaupade
ja teenuste tarnete suhtes ning käibemaksupettuste vastase kiirreageerimismehhanismi kohaldamisaja
pikendamisega (ELT L 155, 8.6.2022, lk 1–2). 8 Komisjoni 11. veebruari 2025. aasta teatis Euroopa Parlamendile, nõukogule, Euroopa Majandus- ja
Sotsiaalkomiteele ning Regioonide Komiteele „Komisjoni 2025. aasta tööprogramm“ (COM(2025) 45
final). 9 Komisjoni teatis Euroopa Parlamendile ja nõukogule „Õiglase ja lihtsa maksustamise tegevuskava,
millega toetatakse majanduse taastamise strateegiat“ (COM(2020) 312 final). 10 Vt: „Käibemaks digiajastul“ – Maksundus ja tolliliit.
ET 3 ET
tsentraliseeritud veebipõhise piiriülese aruandluse ja maksumaksjate tuvastamise keskus. See
võimaldab liikmesriikidel võidelda pettuste, eelkõige varifirmadega seotud ühendusesisese
pettuse vastu. Samal ajal võimaldab pakett liikmesriikidel kehtestada juba alates 2025. aastast
riigisisesed e-arveldamise kohustused, millega võib kaasneda aruandluskohustus ja mis
hõlmavad seega samal tasemel teavet, mis on kättesaadav riigisiseste tarnete jaoks.
Kuni sellise süsteemi kehtestamiseni alates 1. juulist 2030 on põhjendatud ja mõistlik
pikendada käibemaksudirektiivi artiklite 199a ja 199b kehtivust, et säilitada kõnealused
meetmed, kuigi need kalduvad kõrvale käibemaksu üldpõhimõtetest.
• Kooskõla poliitikavaldkonnas praegu kehtivate õigusnormidega
Nagu selgitatud, on käibemaksudirektiivi artiklite 199a ja 199b laiendamise ajastus kooskõlas
digitaalse aruandluse nõuete kohaldamise algusega osana paketist „Käibemaks digiajastul“.
• Kooskõla muude liidu tegevuspõhimõtetega
Käibemaksudirektiivi artikkel 199a hõlmab pöördmaksustamise raames muu hulgas ELi
kasvuhoonegaaside saastekvootidega kauplemist (ELi heitkogustega kauplemise süsteem
(HKS)). Arvestades kaalul olevaid summasid, on oluline, et HKS oleks täiendavalt kaitstud
käibemaksupettuse eest, pidades eelkõige silmas nn HKS2 süsteemi laiendamist.
2. ÕIGUSLIK ALUS, SUBSIDIAARSUS JA PROPORTSIONAALSUS
• Õiguslik alus
Direktiiviga muudetakse käibemaksudirektiivi Euroopa Liidu toimimise lepingu artikli 113
alusel.
Kuna ettepanekuga pikendatakse direktiivi teatavate sätete kohaldamisaega, on vaja
käibemaksudirektiivi muuta.
• Subsidiaarsus (ainupädevusse mittekuuluva valdkonna puhul)
Euroopa Liidu lepingu artikli 5 lõikes 3 sätestatud subsidiaarsuse põhimõtte kohaselt võib
liidu tasandil meetmeid võtta ainult juhul, kui liikmesriigid eraldi ei suuda kavandatud
eesmärke piisavalt saavutada ning seepärast saab neid kavandatava meetme ulatuse või toime
tõttu paremini saavutada liidu tasandil.
Pöördmaksustamise mehhanismi kohaldamise kaudu pettuste vastu võitlemise ning ootamatu
ja suuremahulise pettuse vastu võitlemiseks kiirreageerimismehhanismi kasutamise võimaluse
eesmärki on kõige parem saavutada liidu tasandil ning selle konkreetne õiguslik alus on
käibemaksudirektiiv. Seepärast on kõnealuste meetmete kestuse pikendamiseks vaja muuta
käibemaksudirektiivi.
• Proportsionaalsus
Pikendatava kestusega meetmete vabatahtliku ja ajutise laadi tõttu on ettepanek
proportsionaalne taotletava eesmärgiga, milleks on teatavate kaupade tarnimise ja teenuste
osutamisega seotud pettuste vastane võitlus ning liikmesriikidele abi osutamine ootamatute ja
suuremahuliste käibemaksupettustega toimetulekul.
• Vahendi valik
Muudetakse kehtivat käibemaksudirektiivi ja seega valitakse vahendiks direktiiv.
ET 4 ET
3. JÄRELHINDAMISE, SIDUSRÜHMADEGA KONSULTEERIMISE JA MÕJU
HINDAMISE TULEMUSED
• Praegu kehtivate õigusaktide järelhindamine või toimivuse kontroll
Komisjon esitas teise pikenduse kehtivuse ajal aruande pöördmaksustamise toimimise ja mõju
kohta seoses käibemaksudirektiivi artiklitega 199a ja 199b11 ning jõudis toona järeldusele, et
kõnealustes artiklites sätestatud meetmed on pettusevastases võitluses kasulikud.
• Konsulteerimine sidusrühmadega
Praeguseks pikendamiseks saadeti 6. märtsil 2026 küsimustik, et hinnata pöördmaksustamise
praegust kasutamist ja küsida, kas riigi tasandi kogemuste põhjal oleks kasulik pikendada
pöördmaksustamist ja kiirreageerimismehhanismi veel üheks piiratud ajavahemikuks;
küsimustikule vastasid kõik liikmesriigid.
Vastustest ilmneb, et kõik liikmesriigid (v.a Malta) kohaldavad pöördmaksustamise
mehhanismi vähemalt ühe käibemaksudirektiivi artiklis 199a sätestatud kategooria suhtes. 22
liikmesriiki kohaldavad pöördmaksustamise mehhanismi kasvuhoonegaaside
saastekvootidega kauplemise (HKS) suhtes ja see on seega kõige enam kasutatav kategooria.
Seejärel kohaldatakse pöördmaksustamise mehhanismi kahanevas järjekorras
mobiiltelefonide kategooriale (15 liikmesriiki), muudele kaubaartiklitele saastekvootidega
kauplemise direktiivi järgimiseks (14 liikmesriiki), mängukonsoolidele, tahvelarvutitele ja
sülearvutitele (14 liikmesriiki), integraallülitusseadmetele (12 liikmesriiki),
maksukohustuslasest edasimüüjale tarnitavale gaasile ja elektrile (12 liikmesriiki),
toormetallile ja metallide pooltoodetele (12 liikmesriiki), gaasi- ja elektrisertifikaatidele (10
liikmesriiki), teraviljale ja tehnilistele kultuuridele (6 liikmesriiki),
telekommunikatsiooniteenustele (5 liikmesriiki).
24 liikmesriiki teatasid, et nende riigis kohaldatav pöördmaksustamine on olnud
pettusevastases võitluses kasulik.
18 liikmesriiki leidsid, et kuigi kiirreageerimismehhanismi ei ole praktikas kunagi kasutatud,
oleks siiski kasulik säilitada see samal või veidi muudetud kujul.
• Eksperdiarvamuste kogumine ja kasutamine
Lisaks komisjoni tööle selles valdkonnas avaldas Euroopa Parlamendi uuringuteenistus 22.
juunil 2026 põhjaliku uuringu käibemaksu pöördmaksustamise mehhanismi rakendamise,
mõju, tõhususe ja tulevase asjakohasuse kohta ELis12. Selles välisuuringus soovitatakse
jätkata artiklite 199a ja 199b kohaldamist ka pärast 2026. aastat, eelkõige ViDA raamistikule
ülemineku ja laiema digitaalse käibemaksukontrolli ajal. Samal ajal rõhutatakse uuringus, et
pöördmaksustamise mehhanismi tuleks edasi kasutada siis, kui seda korrapäraselt läbi
vaadatakse, pettuserisk on tõendatud ja proportsionaalsus on tagatud ning et need meetmed
peaksid moodustama osa laiemast ja üha digitaalsemast ELi käibemaksupettuste vastasest
raamistikust.
Käesolev ettepanek laiendada käibemaksudirektiivi artikleid 199a ja 199b on seega suures
osas kooskõlas Euroopa Parlamendi uuringuteenistuse uuringu järelduste ja soovitustega.
11 Komisjoni 8. märtsi 2018. aasta aruanne nõukogule ja Euroopa Parlamendile, mis käsitleb nõukogu
direktiivi 2006/112/EÜ artiklite 199a ja 199b mõju pettusevastasele võitlusele (COM(2018) 118 final). 12 Vt: Käibemaksu pöördmaksustamise mehhanismi rakendamine ja mõju ELis.
ET 5 ET
4. MÕJU EELARVELE
Kuna käesoleva ettepanekuga laiendatakse pettusevastaseid meetmeid käibemaksu
valdkonnas, ei ole sellel negatiivset mõju liidu eelarvele.
ET 1 ET
2026/0292 (CNS)
Ettepanek:
NÕUKOGU DIREKTIIV,
millega muudetakse direktiivi 2006/112/EÜ seoses vabatahtliku pöördmaksustamise
kohaldamisaja pikendamisega teatavate pettusealdiste kaupade ja teenuste tarnete
suhtes ning käibemaksupettuste vastase kiirreageerimismehhanismi kohaldamisaja
pikendamisega
EUROOPA LIIDU NÕUKOGU,
võttes arvesse Euroopa Liidu toimimise lepingut, eriti selle artiklit 113,
võttes arvesse Euroopa Komisjoni ettepanekut,
olles edastanud seadusandliku akti eelnõu liikmesriikide parlamentidele,
võttes arvesse Euroopa Parlamendi arvamust1,
võttes arvesse Euroopa Majandus- ja Sotsiaalkomitee arvamust2,
toimides seadusandliku erimenetluse kohaselt
ning arvestades järgmist:
(1) Nõukogu direktiiviga 2006/112/EÜ3 võimaldatakse liikmesriikidel kasutada
käibemaksustamisel pöördmaksustamist selliste eelnevalt kindlaks määratud kaupade
tarnimise ja teenuste osutamise suhtes, mille puhul on tõenäolised pettused ning
eelkõige varifirmadega seotud ühendusesisesed pettused. Pöördmaksustamine
võimaldab liikmesriikidel määrata käibemaksu tasumise eest vastutavaks isikuks
kaupade või teenuste saaja. Kõnealuse direktiiviga nähakse samuti ette
kiirreageerimismehhanism, mille kohaselt võivad liikmesriigid teatavatel rangetel
tingimustel kasutada kiiremat menetlust, mis võimaldab kehtestada
pöördmaksustamist muude kategooriate suhtes, mille tulemuseks on asjakohasem ja
tõhusam reageerimine ootamatutele ja suuremahulistele pettustele. Nii
pöördmaksustamise kui ka kiirreageerimismehhanismi kohaldamisaeg lõpeb
31. detsembril 2026.
(2) Nõukogu võttis 11. märtsil 2025 vastu direktiivi (EL) 2025/516,4 milles on muu hulgas
sätestatud digitaalse aruandluse nõuded maksukohustuslaste vaheliste piiriüleste
kaubatarnete ja teenuste osutamise kohta liidus. Liikmesriigid peavad kohaldama
riiklikke meetmeid, millega need nõuded üle võetakse, alates 1. juulist 2030. Nõuded
hõlmavad kohustusliku elektroonilise süsteemi kasutamist, sealhulgas e-arveldamist
ettevõtjatevaheliste piiriüleste tehingute puhul, peaaegu reaalajas aruandlust ja
1 ELT C , , lk . 2 ELT C , , lk . 3 Nõukogu 28. novembri 2006. aasta direktiiv 2006/112/EÜ, mis käsitleb ühist käibemaksusüsteemi
(ELT L 347, 11.12.2006, lk 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2006/112/oj). 4 Nõukogu 11. märtsi 2025. aasta direktiiv (EL) 2025/516, millega muudetakse direktiivi 2006/112/EÜ
digiajastu käibemaksunormide osas (ELT L, 2025/516, 25.3.2025, ELI:
http://data.europa.eu/eli/dir/2025/516/oj).
ET 2 ET
automaatset andmeedastust ning võimaldavad näiteks esitatud andmete ristviitamist
tehingu tasandil. Need peaksid märkimisväärselt kaasa aitama varifirmadega seotud
ühendusesisese pettuse vastasele võitlusele.
(3) 6. veebruaril 2026 saatis komisjon liikmesriikidele küsimustiku pöördmaksustamise
tegeliku kasutamise kohta ning nende arvamuste kohta pöördmaksustamise ja
kiirreageerimismehhanismi toimimisest ja kasulikkusest pettusevastase vahendina.
Vastustest ilmneb, et peaaegu kõik liikmesriigid kohaldavad pöördmaksustamise
mehhanismi vähemalt üht liiki kauba või teenuse suhtes, kusjuures kõige enam
kasutatav kategooria on kasvuhoonegaaside lubatud heitkoguse ühikutega kauplemise
süsteem. Lisaks teatas enamik liikmesriike, et pöördmaksustamine, nagu seda
kohaldatakse nende territooriumil, on olnud kasulik pettusevastases võitluses, ning
pidas kasulikuks pikendada selle kohaldamiskuupäeva. Samuti pidasid nad
kiirreageerimismehhanismi kasulikuks hoiatusvahendiks, kuigi seda ei ole veel
praktikas kasutatud, kuna see võimaldab komisjonil ootamatute ja suuremahuliste
käibemaksupettuste korral väga kiiresti reageerida.
(4) Pöördmaksustamine ja kiirreageerimismehhanism on olnud kasulikud ajutiste ja
sihipäraste meetmetena ning nende kehtivuse lõppemine jätaks liikmesriigid ilma
tõhusatest pettusevastase võitluse vahenditest. Pöördmaksustamise ja
kiirreageerimismehhanismi kohaldamisaega tuleks seetõttu pikendada veel ühe
piiratud ajavahemiku võrra, et võimaldada liikmesriikidel kehtestada nõukogu
direktiivis (EL) 2025/516 sätestatud piiriülese digitaalse aruandluse nõuded ning
kehtestada riigisisesed e-arveldamise eeskirjad või neid kohandada.
(5) Kuna käesoleva direktiivi eesmärki säilitada tõhusad pettusevastase võitluse vahendid
ei suuda liikmesriigid piisavas ulatuses saavutada, küll aga saab seda kavandatud
meetme toime tõttu paremini saavutada liidu tasandil, võib liit võtta meetmeid
kooskõlas Euroopa Liidu lepingu artiklis 5 sätestatud subsidiaarsuse põhimõttega.
Kõnealuses artiklis sätestatud proportsionaalsuse põhimõtte kohaselt ei lähe käesolev
direktiiv nimetatud eesmärgi saavutamiseks vajalikust kaugemale.
(6) Pikendamine ei mõjuta ebasoodsalt käibemaksust laekuvaid liidu omavahendeid.
(7) Direktiivi 2006/112/EÜ tuleks seetõttu vastavalt muuta,
ON VASTU VÕTNUD KÄESOLEVA DIREKTIIVI:
Artikkel 1
Direktiivi 2006/112/EÜ muudetakse järgmiselt:
(1) artikli 199a lõike 1 sissejuhatav osa asendatakse järgmisega:
„Kuni 30. juunini 2030 võivad liikmesriigid ette näha, et käibemaksu on kohustatud
tasuma maksukohustuslane, kellele tehakse mõni järgmistest tarnetest:“;
(2) artikli 199b lõige 6 asendatakse järgmisega:
„6. Lõikes 1 sätestatud kiirreageerimismehhanismi erimeedet kohaldatakse kuni
30. juunini 2030.“
Artikkel 2
Käesolev direktiiv jõustub kahekümnendal päeval pärast selle avaldamist Euroopa Liidu
Teatajas.
ET 3 ET
Artikkel 3
Käesolev direktiiv on adresseeritud liikmesriikidele.
Brüssel,
Nõukogu nimel
eesistuja